måndag 7 december 2009

Fredagsmys...


I fredags gjorde jag norsk äppelkaka i mina nya fina le creuset formar. För er som inte vet vad norsk äppelkaka är följer här receptet:

För 3 portionsformar

2 stora äpplen
1 dl socker ( jag använde mörkt muscavado vilket slog igenom lite väl mycket. Ta vanligt strösocker eller mixa efter tycke och smak.
3 msk smör
citronzest
3 ägg
1dl mjölk
lite vatten
Sätt ugnen på 175 grader
Skala och klyfta äpplena och fräs i smör och socker, slå i lite vatten och låt dem bli lite mjuka. Fördela äppelröran i formarna. Vispa ihop ägg och mjölk och slå det över äppelröran. In i ugnen tills ägget har stelnat och det ser trevligt ut.

Varsågod och njut!

3 kommentarer:

  1. se där, det var länge sedan, om jag minns rätt gillade jag inte den som barn men kanske smaken ändrats, ska testa igen :-)
    /syster yster

    SvaraRadera
  2. Mums, ska jag också pröva mig på, ser smarrigt ut. Fina formar också, lyxprisse :)

    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Hej Toby! Fin blogg. Ser fram emot äppelkaka och att ses till nyår :-) // Magnus

    SvaraRadera